Emile Parisien Quartet – Double Screening

★★★★★★★★★★

1. Double Screening I-II 3. Spam 1 4. Hashtag I-IV 8. Spam 3 9. Deux Point Zéro 10. Élégie pour Carte Mére 11. Malware Invasion 12. Algo 13. Spam 2 14, Daddy Long Legs

SKAD: Emile Parisien – saksofon sopranowy i altowy; Julien Touéry – fortepian; Ivan Gélugne – kontrabas; Julien Loutelier – perkusja

PRODUKCJA Emile PArisien i Laurent Carrier Diffusion

WYDANIE: Act Music, 25 stycznia 2019

Rozminięcie się odbiorcy z nową twórczością jest wpisane w karierę każdego artysty. Jest to nie tylko nieuniknione, ale nawet i wymagane do tego, aby sztuka szła naprzód. Ofiarą przewrotów stylistycznych padają konserwatywni słuchacze, którzy przyzwyczajeni do pewnej konwencji nie są w stanie nadążyć za przemianami i przyjmują wobec owych twórców malkontencką postawę. Francuski saksofonista Emile Parisien to obecnie jeden z najbardziej wybijających się artystów na europejskiej scenie jazzowej. We Francji posiada status celebryty, a tamtejszą publiczność jak i krytyków ma u swoich stóp. Czy jego ostatnie wydawnictwo „Double Screening” tę postać rzeczy zmieni? 

fot. Rita Pulavska

Inspiracją Parisiena okazuje się technologia użytkowa, z którą mamy do czynienia każdego dnia, czyli internet, komputer i nasze smartfony. Elektronicznych dźwięków na płycie jednak brak. Zamiast tego kwartet Parisiena wykorzystuje tu rozmaite techniki sonorystyczne polegające na preparowaniu poszczególnych instrumentów tzn. wydobycie dźwięku bezpośrednio ze strun fortepianu, gra na samych klapach saksofonu bez zadęcia, skrobanie, drapanie, trzeszczenie itp. na pudle rezonansowym kontrabasu, etc. Możliwości ekspresyjne tradycyjnych instrumentów zostają więc poszerzone, ale bez udziału elektroniki. Zespół Parisiena wkracza w rejony współczesnej muzyki klasycznej ze wszystkimi jej trudnościami. Mimo to udaje mu się pozostać sobą, ponieważ całość naładowana jest typowo parisienowską energią, z ostrymi kontrastami i rytmiką, która obok kolorystyki brzmienia jest podstawą formotwórczą całości płyty. Parisien-melodysta idzie w odstawkę.

Francuz nigdy w swojej karierze nie był tak awangardowy, a my nigdy nie byliśmy świadomi tego jak groźny w skutkach jest jego Malware Invasion oraz ile zamieszania spowodować może Hashtag i Spam. Emile Parisien podejmuje ryzyko, tworząc tak daleką od wszelakich znamion komercji muzykę, przenoszącą nas wielokrotnie do abstrakcyjnej krainy akordów bezfunkcyjnych. „Double Screening” zaskakuje, ale czyż nie tego spodziewać się należy po artyście pokroju Parisiena?

.