Izraelski pianista Uriel Herman to obecnie jeden z najzdolniejszych i najbardziej oryginalnych pianistów i kompozytorów młodego pokolenia. W swej twórczości łączy on muzykę klasyczną, jazz, folkor Bliskiego Wschodu oraz poezję. O jego debiutanckiej płycie „Awake” mieliśmy przyjemność pisać na naszych łamach TUTAJ.
Rapsodia „White Night” na kwartet jazzowy i orkiestrę to jak do tej pory największy projekt autorski tego artysty. Inspiracją do napisania tej kompozycji była całonocna ceremonia szamańska w kostarykańskiej dżungli. Ten 20-minutowy utwór składa się z ośmiu części odpowiadających poszczególnym fazom nocy: 1. Gathering, 2. First Glass – Sundown, 3. Passage, 4. Second Glass – Threes Revive 5. Polydance 6. Third Glass – Glowing 7. East Calls 8. Defuse.
Ta jakże niekonwencjonalna w swej postaci rapsodia jest w stanie zadowolić gusta nawet najbardziej wymagających koneserów muzyki. Atutów ma bez liku, począwszy od czarującej zmysły melodyki, poprzez nietuzinkową warstwę harmoniczną, baśniową kolorystykę brzmienia, a skończywszy na zuchwałych podziałach rytmicznych. Muzyka, którą się chłonie całym ciałem od pierwszego odsłuchu. 20 minut, które naładuje nas pozytywną energią nawet na najbardziej pochmurny dzień. Piękno w najczystszej postaci!
Prosto ze Świętej Ziemi Izraela. Bierzcie i słuchajcie tego wszyscy!
Kompozycję sfilmowano i nagrano 29 grudnia 2016 roku podczas Desert Sounds Festiwal w Izraelu.
Skład:
Uriel Herman – fortepian
Haim Peskoff – perkusja
Avri Borochov – kontrabas;
Uriel Weinberger – instrumenty dęte drewniane
oraz Israel Netanya Kibbutz Orchestra pod dyrekcją Samuela Elbaza