Bartek Wąsik- Pianokrąg III – Philip Glass – Glassworks

Bartek Wąsik- Pianokrąg III - Philip Glass - Glassworks

16 sierpnia 2020 o godz. 18:00 w warszawskiej Królikarni Bartek Wąsik w ramach cyklu „Pianokrąg” zagra kompozycje Philipa Glassa, które nie były dotąd w Polsce wykonywane, a które stały się już kanonem muzyki fortepianowej XX wieku. Usłyszeć będzie można m.in. Mad Rush, Metamorphosis, czy otwierający kilkuczęściową kompozycję Glassworks. Koncert będzie zatem swego rodzaju portretem amerykańskiego minimalisty.

Styl twórczości Philipa Glassa poddawany był wielu dyskusjom, od dekad ma swoich zwolenników i przeciwników. Sprawą niekwestionowaną jest rozpoznawalność i oryginalny język muzyczny, który sprawia, że już po kilku taktach jesteśmy w stanie stwierdzić, że to utwór tego amerykańskiego kompozytora, współtwórcy stylu minimal music. Mimo pojawiających się co jakiś czas krytycznych głosów, ciężko zaprzeczyć stwierdzeniu, że muzyka ta jest ujmująca i hipnotyzująca, a w odpowiedniej dawce obcowanie z nią może sprawiać ogromną przyjemność.

Przekonać się o tym mogły osoby, które w listopadowy wieczór ubiegłego roku zjawiły się na koncercie zamykającym cykl „Słuchy” w warszawskiej Królikarni. Bartek Wąsik wykonał wtedy muzykę Philipa Glassa do filmu „Godziny” w wersji na fortepian solo, a w ciszy i skupieniu słuchało go kilkaset osób. Niektórym osobom nie udało się wtedy na koncert wejść – powodem był brak miejsc. Okoliczności samego wykonania, podczas którego licznie zgromadzona publiczność wypełniła po brzegi Salę Rotundową, między innymi siedząc wokół fortepianu – dosłownie na wyciągnięcie ręki pianisty – udowodniły, jak ważna jest taka bliskość, intymna relacja, która zachodzi pomiędzy wykonawcą a słuchaczem, jak wielki sens ma przekraczanie takiego dystansu, i jak podczas kilkudziesięciu minut muzyki może zrodzić się wspólnota pomiędzy słuchaczem a artystą.

Ta obserwacja stała się też jednym z zarzewi pomysłu Bartka Wąsika na stworzenie w Królikarni cyklu koncertów, który wykreuje więcej intymnych sytuacji muzycznych. Z całą pewnością ogromny wpływ na odbiór tego typu wydarzeń ma specyficzny program, w tym przypadku zawierający utwory Philipa Glassa – które pomimo swojego klasycznego rodowodu nie mają wyłączności tylko na sale filharmonii. Wręcz przeciwnie, jesteśmy przekonani, że muzyka ta lepiej brzmi i jest intensywniej odbierana w niezobowiązujących wnętrzach: w galeriach, halach fabrycznych, ulicach, a nawet na dworcach kolejowych.

Koncertu będzie można słuchać na żywo i w internecie.

Specyfika otoczenia pałacu w Królikarni daje możliwość nagłośnienia samego miejsca koncertu, co umożliwi publiczności wysłuchanie podczas spaceru po parku, siedząc lub leżąc na trawie, przy zachowaniu wszelkich zasad bezpiecznego dystansu społecznego i bezpośredniego kontaktu z Artystą.

Transmisja online na profilu FINA Wałbrzyska 3/5 https://www.facebook.com/finawalbrzyska/

WSTĘP WOLNY

Cykl powstał przy wsparciu finansowym Miasta Stołecznego Warszawa. Organizowany jest przez Stowarzyszenie Kwadrofonik i Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego „Królikarnia” – Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie. Partnerami przedsięwzięcia są Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny oraz Toinen Music.

fot. Ksawery Zamoyski

źródło – materiały prasowe