image description

Jacek Niedziela-Meira – Partyturism

21 lipca w SJRecords odbyła się premiera najnowszego, monumentalnego dwu-płytowego albumu orkiestrowego wybitnego kontrabasisty, historyka jazzowego i kompozytora, prof. Jacka Niedzieli-Meiry – „Partyturism”, który niczym klamra spaja dwa oddzielone o 23 lata projekty muzyczne Jacka Niedzieli: „Sceny z Macondo” i „Sketches for Bass and Orchestra”.

Wykazują one podobieństwo, wręcz jednorodność, z uwagi na ideę połączenia symfonicznego aparatu wykonawczego – orkiestry kameralnej z pojedynczą obsadą drewna – z jazzowym triem/kwartetem. Oba utwory są trwającymi nieprzerwanie około 40 minut kompozycjami pełnymi różnorodności brzmieniowych, tematycznych i wyrazowych. Dodatkowym czynnikiem spajającym obie płyty jest udział w nagraniu tych samych muzyków (Wojciech Niedziela, Marcin Jahr, Jacek Niedziela-Meira).

Dobiegający 60tki lider/kompozytor, będący na etapie domykania swych muzycznych dokonań postanowił dać nowe życie materiałowi, który pochodzi z 1997 roku, ale nie zaistniał w Polsce z powodu braku promocji ze strony poprzedniego wydawcy, ani tym bardziej w warunkach koncertowych.

Inspiracją do „Scen z Macondo” Scen z Macondo była literacka twórczość kolumbijskiego noblisty Gabriela Garcii Marqueza.

Płyta „Sceny z Macondo” została obecnie zremasterowana i opatrzona recenzjami:

Joe Lovano:

He’s a wonderfull composer. The orchestrations were beautifully written and played. This was ambitious project that he should be proud for his lifetime !!!

Skip Hadden:

These masterfully crafted comositions and performances are a true reflection of the writings which inspired them… brilliant!

Kamil Erdem:

Combining symphonic sound & jazz components with such suprising influency proofs Jacek Niedziela is true master as a contemporary composer.

„Sketches for Bass and Orchestra” jest utworem napisanym z uwagi na zaproszenie na Bass Fest -międzynarodowy festiwal kontrabasowy w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja), gdzie miał swą koncertową prapremierę (wrzesień 2019). Choć kontrabas ma tu być dominującym i wirtuozowskim czynnikiem, wydaje się, że oddał on wiele miejsca aranżacyjnym pomysłom kompozytora i orkiestrze, której rolę na płycie pełni renomowana Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.