Phal:Angst, weterani eksperymentalnego brzmienia z Wiednia, wydali swój nowy album „Phase IV”, ustanawiając kolejny kamień milowy w ich 12-letnim rozwoju. Od założenia zespołu w 2006 roku ta unikalna mieszanka elektronicznego industrialu i post rocka sprawiła, że zespół był trudny do sklasyfikowania, przez co bardzo indywidualny. Kinematograficzne, epickie utwory na „Phase IV” inspirowane są takimi artystami jak Coil, Kraftwerk, Einstürzende Neubauten, filmami Angelo Badalamentiego i Davida Lyncha oraz brzmieniem gitar, które napędzają zespoły takie jak Earth, Bohren & der Club of Gore, Jesu, Neurosis lub Mogwai.
Fatalizm? Jasne. Introspekcja i kontemplacja? Absolutnie. Fantastyczna elektronika dopełnia lekkie gitary, warstwy dźwiękowe są wzorowane na bardzo późnych latach 70. Zespół opisuje podstawowy nastrój swoich pejzaży/eposów dźwiękowych jako tendencję do dystopii i melancholii. Zdecydowanie jest to muzyka, która kieruje się do wewnątrz, pozwala spojrzeć w dal i stracić ostrość, muzyka, która ci towarzyszy. Ekscytujące jest to, że czasami aktywnie nie słucham muzyki i nie skupiam się na niej, ale po prostu pozwalam jej nad sobą popracować. Słuchając dzieła Austriaków, miałem poczucie, że nie wiem, w której piosence jestem, nie wiem, czy znowu słyszę jakąkolwiek piosenkę. To jest muzyka, która należy do mnie samego, w tej właśnie chwili. Idealna na jesień, na samotność, na słuchawki, na ciemność.
„Phase IV” zawiera pięć utworów i dwa remiksy: Despair II zremiksowany przez Willa Brooksa aka MC Dälek z Dälek i The Books zremiksowany przez pioniera industrial metalu JK Flesha (Justina Broadricka) z Godflesh. Zespół tym samym spełnił jedno ze swoich marzeń, ponieważ obaj artyści znacząco inspirowali zespół.