![]() |
●●●●●●●●●○ |
1. Time 2. Have a cigar 3. Pigs 4. Hey You 5. Shine On You Crazy Diamond 6. Another Brick in the Wall 7. Set the Controls for the Heart of the Sun 8. One of My Turns 9. Don’t Leave Me Now 10. Money
SKŁAD: Andreas Polyzogopoulos – trąbka, flugelhorn, gitara (1); Costis Christodoulou – fender rhodes, organy Hammonda, keyboard, pianino; Vasilis Stefanopoulos – kontrabas; Srdjan Ivanovic – perkusja
PRODUKCJA: Andreas Polyzogopoulos
WYDANIE: 2013 – Stichting Patria Musica
Choć oryginalna muzyka Pink Floyd znacznie różni się od dzisiejszej, to jednak zespół ten wpłynął na historię nie tylko rocka, ale w pewnym stopniu również jazzu. Świadczą o tym liczne interpretacje ich utworów, przez co wiele z nich doczekało się statusu jazzowego standardu, jak chociażby Comfortably Numb w głośnej wersji amerykańskiego tria The Bad Plus.
Andreas Polyzogopoulos fanem Pink Floyd był od dziecka, ale pomysł na nagranie tego albumu narodził się dopiero w 2011 roku podczas koncertu Rogera Watersa w Atenach. Polyzogopoulos na co dzień zajmował się już wtedy jazzem i porzuciwszy grę na gitarze, zaczął profesjonalnie grać na trąbce. Jednak stara miłość nie rdzewieje, więc grecki artysta, pomimo gotowego materiału na kolejny album studyjny, najpierw postanowił nagrać płytę poświęconą muzyce formacji Pink Floyd. W ten oto sposób zarówno zwolennicy Brytyjczyków jak i samej muzyki jazzowej doczekali się płyty, z którą po prostu naprawdę warto się zapoznać.
Pink Floyd to zespół, który przeszedł już do legendy i ciągle uznawany jest za jeden z najbardziej wpływowych bandów współczesnej kultury masowej. Nagrane na płycie utwory na trwale weszły do kanonu rocka, więc opracowanie ich na jazzowo w atrakcyjny oraz intrygujący sposób wcale nie było łatwe. Członkowie kwartetu Polyzygopoulosa byli tego w pełni świadomi, więc aby nie drażnić floydowskich purystów starali się zachować charakterystyczną atmosferę, jaka towarzyszyła oryginalnym nagraniom. Efekt ten osiągnięty został poprzez bogato dobrane instrumentarium oraz uważne, czasami wręcz zachowawcze trzymanie się podstawowych harmonicznych i formalnych struktur. Słyszymy to najwyraźniej w balladach Hey You oraz One of My Turns. Główną rolę pełni tu trębacz potrafiący wydobyć swoją przejmującą, przestrzenną grą wszystkie te uczucia, które niosą w sobie treści utworów. Zastosowanie tłumika w drugim z tych numerów bezsprzecznie budzi nam skojarzenia z brzmieniem trąbki Milesa Davisa.
ANDREAS POLYZOGOPOULOS QUARTET