Niebieskie zeszyty Richtera

„The Blue Notebooks” to jeden z najpopularniejszych albumów Maxa Richtera. Do tej pory, sprzedało się ponad 100 tysięcy egz. tej płyty, która, w samym tylko Spotify, była też odtwarzana ponad 90 milionów razy!

Album zawiera słynne utwory: Vladimir’s Blues (37 milionów odtworzeń na Spotify), Written on the Sky (31 milionów) oraz On the Nature of Daylight (13 milionów). Oprócz wielkiej popularności w serwisach streamingowych, muzyka z „The Blue Notebooks” była wielokrotnie użyta w filmach, telewizji i reklamach.

Z okazji 15 rocznicy premiery albumu, Deutsche Grammophon wydaje jego nową edycję. Album ukazuje się w nowej szacie graficznej, zawiera też mnóstwo materiałów bonusowych, takich jak nowe aranżacje, remiksy oraz jeden premierowy, niepublikowany dotąd, utwór. Album ukazuje się w kilku formatach – 2CD, 2LP oraz w wersji Super Deluxe z dołączonym notatnikiem.

„The Blue Notebooks” zostało skomponowane w 2003 roku, a inspiracją do powstania albumu była niezgoda na inwazję w Iraku. Max Richter opisał krążek jako (…) protest przeciw działaniom w Iraku, zadumę nad kwestią przemocy – zarówno tej, której doświadczyłem osobiście jako dziecko, jak i tej, która dotyka ludzi podczas konfliktów zbrojnych.” Album został zarejestrowany tydzień po masowych ulicznych protestach antywojennych. Na płycie znalazły się fragmenty „The Blue Octavo Notebooks” Franza Kafki oraz „Hymnu o Perle” i „Nieobjętej Ziemi” Czesława Miłosza. Czyta je brytyjska aktorka – Tilda Swinton.

2CD / 2LP

Premiera 11.05.2018

THE BLUE NOTEBOOKS W FILMACH:

Utwory Shadow Journal i Organum zostały użyte w ścieżce dźwiękowej animowanego dokumentu „Walc z Baszirem” (2008). On the Nature of Daylight to utwór bardzo popularny w świecie kina. Pojawił się w „Nowym Początku” Denisa Villeneuve’a (2016); „Niewinnych” Anne Fontaine (2016) „Twarzy Anioła” Michaela Winterbottoma (2014), „Rozłączonych” Henry’ego Alexa Rubina (2012), a także „Przypadku Harrolda Cricka” (2006). Po utwór ten sięgnął również Martin Scorsese, który wykorzystał go w swoim przebojowym filmie „Wyspa Tajemnic”.

Max Richter opowiada historię powstawania “The Blue Notebooks”: