Z przykrością informujemy, iż w związku z zapaleniem płuc Pana Tomasza Stańko, artysta zmuszony jest odwołać zaplanowane na początek kwietnia koncerty w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach i Lublinie.
Tomasz Stańko kontynuuje trasę koncertową promującą jego najnowszy album dla ECM Records, „December Avenue”. To album pełen poetyckiej lekkości, ballad przedzielonych ekspresyjnymi groovami – Tomasz Stańko i jego wyjątkowy język w najlepszej odsłonie. Tomasz Stańko – według tygodnika The New Yorker „jeden z najbardziej oryginalnych i nowatorskich trębaczy jazzowych świata”. Ton jego trąbki i wyjątkowe kompozycje, stanowią o jego legendzie i niepodważalnej pozycji na światowej scenie. Od lat nagrywa dla prestiżowej monachijskiej wytwórni ECM, której nakładem ukazały się m.in. takie albumy, jak „Balladyna”, „Soul of Things”, „Dark Eyes” (muzyka z tej płyty jest wykorzystana w amerykańskim serialu „Homeland”), czy „Wisława” – dedykowana noblistce Wisławie Szymborskiej, z którą Stańko też miał honor współpracować.
Został nagrodzony wieloma wyróżnieniami, m.in: European Jazz Prize; nagrodą Francuskiej Akademii Jazzu: honorową nagrodą krytyków muzycznych – „Preis der deutschen Schallplattenkritik”; Złotym Fryderykiem; Paszportem Polityki; wysokimi odznaczeniami państwowym: Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Na równi z tymi znamienitymi nagrodami można postawić fakt, że Stańko i jego utwór „Suspended Night / Variation VIII” znalazł się w płytowej antologii / kompendium jazzu, stworzonej przez największy na świecie kompleks edukacyjno-badawczy, amerykański Instytut Smithsona. Na ponad 100 zebranych tam utworów, zaledwie garstka to nagrania europejczyków, a idea tej publikacji to prezentacja największych legend i innowatorów w historii jazzu. Ale być może jeszcze większym wyróżnieniem jest to, że muzykę Tomasza Stańko słucha Harry Bosch, znany ze swojego doskonałego gustu muzycznego detektyw z powieści jednego z najbardziej popularnych pisarzy kryminałów, Michaela Connelly’ego. W powieści „Dziewięć smoków” Harry Bosch ścigając przestępców, jak zwykle słucha w samochodzie muzyki. Dziś wypełnił go muzyką swojego najnowszego odkrycia. Tomasz Stańko był polskim trębaczem, który brzmiał jak duch Milesa Davisa. Jego trąbka grała ostro, a zarazem rzewnie. To była świetna muzyka do prowadzenia inwigilacji. Pozwalała Boschowi zachować czujność. (…) O szesnastej Bosch włączył płytę „Soul of Things” i uznał, że nawet Miles musiałby uznać geniusz Tomasza Stańki. Tomasz Stańko – trąbka David Virelles – piano Reuben Rogers – kontrabas Gerald Cleaver – perkusja
Opinia naszego redaktora:
Brzmienie trąbki Tomasz Stańki zdołało już zyskać miano legendy, a jego gra rubato tak trudna do określenia i pojęcia dla innych artystów, stała się właściwością polskiej szkoły jazzu. Pozorna swoboda rytmiczna, „nonszalancja” w odmierzaniu wartości poszczególnych nut, zakrawająca niby na lekceważenie rytmu, taktu i tempa, koniecznie musi iść z najsubtelniejszym odczuciem właśnie tych czynników muzycznych oraz z frazowaniem pełnym prostoty i dobrego smaku. Taka jest właśnie gra Tomasza Stańki na „December Avenue”. Gra, która jego sympatyków w gruncie rzeczy nie może już zaskakiwać, wszak to już 12. płyta trębacza w roli lidera nagrana dla ECM, i która każdorazowo wywołuje emocje towarzyszące wyłącznie podczas obcowania ze sztuką najwyższych lotów. [CZYTAJ DALEJ]
Marcin Puławski, Laboratorium Muzycznych Fuzji
Brytyjska reakcja na najnowszy album: Czasem zdarza się, że już od pierwszego dźwięku wiesz, że to, co za chwilę usłyszysz będzie dobre. W tym przypadku mamy do czynienia z czymś bardzo dobrym. Pianista David Virelles rozpoczyna utwór „Cloud” ostrym, nieco nieoczywistym akordem, by po chwili trzydźwiękowym arpeggio przejść w bardziej konsonansowe brzmienia; na tym tle rozbrzmiewa temat grany przez Tomasza Stańkę. Wolne tempo i znaczne przerwy pomiędzy poszczególnymi dźwiękami to zabieg znany z innych ballad Stańki – muzyka balansująca pomiędzy trwaniem, a niebytem. W ten sposób muzycy budują stan delikatnego napięcia, który utrzymuje się przez cały album „December Avenue”. Podczas solówek i tematów ich gra jest czujna i pozbawiona przypadkowości […] Koncept to dość zaskakujący – New York Quartet, który prowadzony jest przez Polaka, a wraz z nim grają tam: Kubańczyk, mieszkaniec Wysp Dziewiczych oraz Amerykanin z Detroit. Cóż, taki właśnie jest Nowy Jork, prawdopodobnie najbardziej kosmopolityczne miasto w USA i swiatowa stolica jazzu, w której swoje miejsce znajdują muzycy ze wszystkich zakątków Ziemi. Zresztą po co sprzeczać się o nazwy, kiedy mamy do czynienia z tak doskonałą muzyką, jak na „December Avenue”.
Brian Marley, London Jazz News
TOMASZ STAŃKO NEW YORK QUARTET 3 kwietnia 2018, godz. 19:00 (wtorek) Teatr Muzyczny ROMA, ul. Nowogrodzka 49, Warszawa
Bilety w cenie: 99 zł (strefa D), 129 zł (strefa C), 159 zł (strefa B), 199 zł (strefa A) Bilety dostępne na: www.goodtaste.bilety24.pl Uwaga! Zakup biletów poza autoryzowanymi punktami sprzedaży (Facebook, aukcje internetowe itp.) stwarza ryzyko zakupu biletów nieoryginalnych lub nieważnych, które nie umożliwią wejścia na koncert.