★★★★★★★★☆☆ |
1. #30 2. Panda 3. #28 4. #29 5. #25 6. #26
SKŁAD: Radek Nowak – trąbka; Mikołaj Poncyljusz – gitara; Adam Prokopowicz – kontrabas; Bartosz Tkacz – saksofon tenorowy; Maciej Wojcieszuk – perkusja; gość specjalny: Aga Derlak – fortepian
WYDANIE: For Tune Records 2019
Kwintet HoTS, czyli Harmony of The Spheres, prezentuje nam swoją trzecią autorską płytę „Live in Trójka” zarejestrowaną w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej. Lider projektu – gitarzysta Mikołaj Poncyliusz – po raz kolejny nawiązuje do europejskiej tradycji jazzu nowoczesnego. Jego kwintet, w którego składzie występują muzycy pochodzący z tak różnych kręgów artystycznych jak: jazz, muzyka klasyczna i rozrywkowa, konsekwentnie poszukuje swojego własnego, oryginalnego brzmienia. Ich starania docenione zostały przez krytyków jak i publiczność, dla której zespół prezentował się już ponad 100 razy na koncertach w kraju i za granicą.
Występ w prestiżowym warszawskim studiu to dla tak młodych artystów zawsze spore wyzwanie. Zespół postanowił więc podbudować swoje morale, zapraszając specjalnego gościa – pianistkę Agę Derlak. Wybór w tym przypadku chyba nie mógł być lepszy. Zdobywczyni Fryderyka jest wybijającą się postacią na polskiej scenie jazzowej i jej gra idealnie zestroiła się z narracją bandu.
Otwierające koncert pozycje – #30 i Panda – jakkolwiek atrakcyjne w swym przebiegu, posiadają mnóstwo, zdawać by się mogło, niezagospodarowanej przestrzeni. Wejście Agi Derlak w #28 zdecydowanie ożywia muzyczną akcję i nadaje jej należytej dramaturgii. Partia solowa Derlak, na swój sposób oszczędna, ale z pięknie rozwijającą się melodyką, nienagannym frazowaniem i finezyjną artykulacją, pobudziła nie tylko publiczność w studiu, ale przede wszystkim resztę zespołu. Dalej było już tylko lepiej – bardziej dynamicznie, energicznie i wreszcie spontanicznie. #29, #26 i #25 zabrzmiały naprawdę wybornie. HoTS pokazał swoje gorące oblicze, co sugerować może już sama nazwa grupy. Kompozycje Mikołaja Poncyliusza, a zwłaszcza ich tematy oraz podstawa harmoniczna, okazały się doskonałym materiałem do ciekawej pracy motywicznej. To być może jeden z głównych powodów, dla którego tak łatwo odnalazła się w zespole Aga Derlak.
HoTS niewątpliwie sprostał zadaniu, decydując się na nagranie płyty live. Ten band ewidentnie celuje w koncertową emocjonalność i świetnie radzi sobie z żywiołem gry na żywo. W obecnych realiach to zresztą coraz częstsza praktyka, chociaż niestety nie każdy zespół ma do tego odpowiednie predyspozycje. W przypadku HoTS wybór ten wydaje się w pełni uzasadniony.
.