81seh8BBSSL._UF1000,1000_QL80_
81seh8BBSSL._UF1000,1000_QL80_

Opeth – The Last Will and Testament

81seh8BBSSL._UF1000,1000_QL80_

Konceptualne arcydzieło

Szwedzki zespół Opeth, znany z mistrzowskiego łączenia progressive rocka i death metalu, w swoim czternastym albumie studyjnym, „The Last Will and Testament”, ponownie zaskakuje fanów. Po serii albumów eksplorujących bardziej progresywne brzmienia, Mikael Åkerfeldt i spółka wracają do korzeni, wplatając w nowe kompozycje dawno niesłyszane growle. Album, wydany w 2024 roku, to konceptualna opowieść osadzona w epoce po I wojnie światowej, skupiająca się na odczytaniu testamentu zmarłego patriarchy i ujawnieniu mrocznych rodzinnych sekretów. Koncepcyjnie, „The Last Will and Testament” przypomina klasyczne albumy narracyjne z lat 70., jednocześnie korzystając z nowoczesnej produkcji i eklektycznego podejścia do kompozycji.

Opowieść snuta w dźwiękach

Już od pierwszych dźwięków §1 czuć napięcie i niepokój, które prowadza słuchacza przez zawiłe riffy i melodyjne pasaże. W tym utworze dominują zmiany tempa i dynamiki, co sprawia, że każdy fragment opowieści przybiera nową formę. W §2 zespół serwuje ciężkie brzmienia, przeplatane subtelnymi partiami organów, przypominającymi twórczość Pink Floyd z ery „Zabriskie Point”. Struktura tego utworu opiera się na wielowarstwowych aranżacjach, gdzie gitarowe riffy są podbijane subtelnymi wokalami w tle. To tutaj Opeth udowadnia, że ich unikalne podejście do progresywnego grania wciąż ewoluuje, zachowując jednocześnie własne korzenie.

Narracyjne wstawki, w których głosu użycza Ian Anderson z Jethro Tull, dodają głębi i teatralności całemu dziełu. Jego partie na flecie przeplatają się z melancholijnymi solówkami Åkerfeldta, co sprawia, że całość nabiera klimatu rodem z progrockowych epopei lat 70. To nie tylko instrumentalne uzupełnienie, ale też głębszy, konceptualny element albumu, który nadaje mu niemal literacki charakter.

§4 wyróżnia się wprowadzeniem o orientalnym zabarwieniu, z pulsującym basem i gitarą nawiązującą do bliskowschodnich skal. W połowie utworu pojawia się mistrzowska solówka na flecie w wykonaniu Andersona, która płynnie przechodzi w potężne solo gitarowe. Tutaj Åkerfeldt eksperymentuje z modulacjami, wprowadzając niespodziewane zmiany tonacji, które podkreślają dramatyzm kompozycji. §5 rozpoczyna się spokojnie, z akustyczną gitarą i anielskimi chórkami, by stopniowo narastać w intensywności, prowadząc do monumentalnego finału z growlami Åkerfeldta na czele.

Emocjonalny ładunek

Produkcja albumu stoi na najwyższym poziomie. Miks i mastering podkreślają dynamikę kompozycji, pozwalając wybrzmieć zarówno delikatnym, jak i cięższym partiom. Nowy perkusista, Waltteri Väyrynen, wnosi świeżą energię, a jego precyzyjna gra doskonale współgra z basem Martína Méndeza. Partie klawiszowe Joakima Svalberga dodają utworom głębi i atmosfery, a gitarowe dialogi Åkerfeldta i Fredrika Åkessona zachwycają złożonością i emocjonalnym ładunkiem.

Triumfalny powrót

„The Last Will and Testament” to album, który łączy w sobie to, co najlepsze w dotychczasowej twórczości Opeth, jednocześnie wprowadzając nowe elementy i świeże pomysły. To dzieło, które z pewnością zostanie docenione przez stałych fanów zespołu oraz nowych słuchaczy poszukujących ambitnej i emocjonującej muzyki. To muzyczna podróż, która zaprasza do wielokrotnego odsłuchu, za każdym razem odkrywając nowe niuanse.

81seh8BBSSL._UF1000,1000_QL80_
Opeth – The Last Will and Testament
UTWORY: 1. §1, 2. §2, 3. §3, 4. §4, 5. §5, 6. §6, 7. §7, 8. A Story Never Told SKŁAD: Mikael Åkerfeldt / Gitary, Wokal, Cittra, Mellotron, Perkusja & FX, Martin Mendez / Bas, Chórki, Fredrik Åkesson / Gitary, Chórki, Waltteri Väyrynen / Perkusja, Chórki, Joakim Svalberg / Pianino, Hammond, Mellotron, Fender Rhodes, Moog, Chórki & FX, Ian Anderson / Flet, Narracja, Joey Tempest / Chórki, Mia Westlund / Harfa, Mirjam Åkerfeldt / Narracja PRODUKCJA: Album został nagrany w Rockfield Studios, Monmouthshire, Walia, UK podczas sesji w lutym i marcu 2024. Dodatkowe nagrania odbyły się w Hammerthorpe Studios, Flowcreations Studios i The Tower Studios. Miksowaniem zajmowali się Stefan Boman, Mikael Åkerfeldt i Opeth, a mastering oraz cięcie lakieru winylowego wykonał Miles Showell w Abbey Road Studios, Londyn, UK. Aranżacje smyczkowe stworzyli Mikael Åkerfeldt i Dave Stewart, a partie smyczkowe nagrano w Angel Studios, Londyn. WYDANIE: Album został wydany przez Communion Music AB, administrowane przez Kobalt Music Services Ltd. Oficjalna premiera odbyła się 22 listopada 2024 roku.
KONCEPT
9.3
WYKONANIE
9.8
PRODUKCJA
9.7
OCENA CZYTELNIKÓW0 Votes
0
9.6
OCENA