Jeden z najbardziej rozchwytywanych kompozytorów na świecie, Max Richter powraca po wielkim sukcesie krążka „Sleep”, aby zaprezentować światu swoje najnowsze dzieło „Three Worlds: music from Woolf Works”. Artysta skomponował tę muzykę na potrzeby obsypanego nagrodami widowiska Wayne’a McGregora – baletu Woolf Works, wystawianego przez słynny londyński Royal Ballet. Album ukaże się 27 stycznia pod szyldem Deutsche Grammophon. Nieco wcześniej, spektakl powróci na scenę Royal Opera House, gdzie będzie można podziwiać go od 21 stycznia do 14 lutego. 8 lutego Woolf Works zostanie zaprezentowane dużo szerszej publiczności; tego dnia show będzie transmitowane na żywo do sal kinowych na całym świecie.
Podobnie jak sam balet, album Richtera ma trzyczęściową strukturę, zbudowaną wokół tematów zaczerpniętych z trzech powieści Virginii Woolf (Pani Dalloway, Orlando oraz Fale). W skład dzieła weszły także inne pozycje z dorobku pisarki, między innymi fragmenty jej listów oraz pamiętniki, czytane przez Gilliana Andersona, Sarę Sutcliffe, a nawet samą autorkę, której głos, odtworzony z udostępnionego przez BBC nagrania z 1937, rozbrzmiewa treścią eseju „Kunszt”.
Kiedy pojawił się pomysł rozpoczęcia pracy nad baletem – opowiada Richter – zacząłem intensywnie rozglądać się za wszelkimi materiałami związanymi z Virginią Woolf – fotografiami, pamiętnikami, biografiami. Nie spodziewałem się, że uda mi się natknąć na nagranie samej pisarki – zachowało się tylko to jedno, jedyne. Ten fragment jest jak wehikuł czasu. Pozwala rozkoszować się piękną barwą jej głosu, przemawiającego nieskazitelną angielszczyzną. W moich kompozycjach często używałem słowa mówionego, dlatego znalezienie tego fragmentu było dla mnie niczym wspaniały, świąteczny prezent. Podziałało to na mnie niezwykle inspirująco – natychmiast zacząłem pracę nad muzyką do pierwszego aktu baletu, opartego na Pani Dalloway.
Brzmienie nowego albumu Richtera jest bardzo zróżnicowane. Kompozytor swobodnie posługuje się fakturą – obok instrumentalnych i wokalnych partii solowych oraz części napisanych na orkiestrę, pojawiają się elementy wypełnione muzyką elektroniczną. Całość zaczyna się biciem Big Bena, którego niepowtarzalny dźwięk wciąż słychać ponad ulicznym hałasem Londynu na Gordon Square, gdzie Virginia mieszkała przed poślubieniem Leonarda Woolfa.
Czytany przez Gillian Anderson list pożegnalny Virginii Woolf, adresowane do męża rozdzierające serce świadectwo jej cierpienia, rozpoczyna utwór Tuesday – ostatni i zarazem najdłuższy na całym albumie. Utwór rozpoczyna się dźwiękiem fal, stanowiących swoisty akompaniament do pełnej żalu melodii, a następnie rozwija się w senną medytację o życiu i śmierci. Pragnąłem stworzyć coś prostego i przejrzystego – tłumaczy Richter – co nawiązywałoby do sztuki minimalizmu w malarstwie i architekturze, uduchowionego, jak buddyjska Zen.
Album „Three Worlds: music from Woolf Works” nie jest pierwszym świadectwem współpracy Maxa Richtera i Wayne’a McGregora. Kompozytor już wcześniej pisał muzykę do baletów McGregora („Infra” i „The Future Self”), a choreograf odwdzięczył się, wystawiając na scenie słynną rekompozycję „Czterech Pór Roku” Vivaldiego, a także operę kameralną „Sum”. Woolf Works spotkało się z najwyższym uznaniem krytyków, potwierdzeniem którego są nagrody Critics’ Circle Award oraz Olivier Award.
Najnowszy album Maxa Richtera zawiera muzykę do baletu “Woolf Works”. To znakomicie przyjęty przez krytykę tryptyk baletowy z choreografią McGregora, inspirowany życiem i twórczością angielskiej powieściopisarki Wirginii Woolf.
“Three Worlds: Music from Wolf Works” to nowy rozdział na muzycznej drodze kompozytorskiej Maxa Richtera. Ukazuje zamiłowanie kompozytora zarówno do bogatych melodii na smyczki i fortepian jak i jego wirtuozowskie władanie elektroniką. W utworze otwierającym album pojawia się wypowiedź samej Virginii Woolf czytającej esej: “Craftsmanship” (Rzemiosło) utrwalona na nagraniu BBC z 1937 roku.
The Observer opisał ten balet jako “przekonujące i wzruszające wydarzenie”, a według The Independent jest to „pełne ambicji, wspaniałe, przemyślane dzieło”, The Guardian określił balet jako “poruszającą medytację dotyczącą pamięci, szaleństwa i życia”.
Album jest 66 minutową wersją całej produkcji trwającej 110 minut. Przedstawienia baletu prezentowane będą w Royal Opera House w Londynie w styczniu i lutym 2017 r.
Spis utworów:
Mrs Dalloway
1. Words
2. In the Garden
3. War Anthem
4. Meeting Again
Orlando
5. Memory is the Seamstress
6. Modular Astronomy
7. Entropy
8. Transformation
9. Morphology
10. The Tyranny of Symmetry
11. The Explorers
12. Persistence of Images
13. Genesis of Poetry
14. Possibles
15. Love Songs