Pod koniec 2019 r. światło dzienne ujrzało wydawnictwo zatytułowane „Mapy czasu”. Rzecz ma formę słuchowiska i ukazało się na płycie winylowej. Opowiada historię opartą na wspomnieniach Anny Jachniny, bydgoszczanki, której losy były inspiracją do spotkania twórczego kilku artystów.
Anna napisała jeden z największych przebojów okupowanej stolicy – jest autorką słów piosenki Siekiera motyka – o czym dowiedzieliśmy się dopiero po jej śmierci; rodzina przypadkiem odnalazła dziennik ukryty w piwnicy. Na kartkach, zapisanych odręcznie, drobnym, nieco nerwowym pismem, utrwalono opowieść o czasach, które wydają się tak odległe, a jednak w jakiś niepokojący sposób pozostają wciąż w nas obecne.
Anna Jachnina, bliska współpracowniczka Aleksandra Kamińskiego, aktywna uczestniczka ruchu oporu, po dekonspiracji i wpadce, trafiła na Pawiak, a później do Auschwitz. Jej wstrząsające notatki z pobytu w obozie zagłady stanowią główną bazę struktury słuchowiska podzielonego – co narzuca (i umożliwia) forma płyty analogowej – na dwie części: str. A i B. Pierwsza to szczątkowa forma
dziennikarskiego śledztwa, zakłócanego przez niepokojące wtręty z innej rzeczywistości. Obecność Anny ma tu charakter widmowy, ujawnia się, gdy przez szpary czasu przeszłość przecieka do teraźniejszości. W drugiej części Jachnina staje się główną bohaterką i narratorką. Całkowicie samotna oprowadza słuchacza po czasach i miejscach pełnych smutku.
Słuchowisko okazało się dużym wyzwaniem – przede wszystkim mentalnym, lecz nie tylko – dla grupy osób zaangażowanych w proces twórczy. Realizacji towarzyszyły intensywne emocje o rozmaitych odcieniach. Udział Wojciecha Jachny i Antka Jachny (wnuk i prawnuk Anny Jachniny) to niezwykła wartość przedsięwzięcia i symboliczne spotkanie międzypokoleniowe. Natomiast Bogumiła Wresiło i Tomasz Kaźmierski (odtwórcy głównych ról) na co dzień tworzą audycje w Radio PIK, a właśnie do tej placówki trafiła po wojnie Anna Jachnina, która szybko stała się jedną z głównych postaci powstającej wówczas rozgłośni.
Przenikanie przeszłości i teraźniejszości miało więc charakter wielopoziomowy, co wpłynęło na kształt i brzmienie „Map czasu”.
Ambicją twórców słuchowiska było wydawnictwo, w którym słowa, dźwięki, muzyka i materialna postać stanowić będą spójną całość. Nagrania terenowe powstały w Bydgoszczy, Warszawie i Oświęcimiu (na Mapach czasu nie korzystano z żadnego banku dźwięków, wszystkie zostały zarejestrowane w naturze). Lektorów nagrano w Studio Mózg, a muzykę na Strychu Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Bydgoszczy przez Madżonga Studio. O wizualne aspekty albumu zadbała Monika Aleksandrowicz, artystka o szerokim spektrum zainteresowań, współpracująca m.in.
przy publikacjach dotyczących poezji konkretnej czy literatury.
Rozkład odpowiedzialności na Mapach czasu przedstawia się następująco:
Występują:
Bogumiła Wresiło – Anna Jachnina
Tomasz Kaźmierski – Dziennikarz
Michał Zdeb – Redaktor naczelny
Udźwiękowienie – Marcin Karnowski
Muzyka
Str. A
Radosław Drwęcki – syntezator analogowy, looper, elektronika
Marcin Karnowski – handpan, hamgam, cymbały, shruti box, nagrania terenowe
Gościnnie:
Anna Niestatek – głos
Marek Maciejewski – gitara
Jarosław Hejmann – hamgam
Str. B
Antek Jachna – elektronika
Wojciech Jachna – trąbka, organy elektryczne, fx
Nagrania lektorskie – Marek Maciejewski
Nagrania muzyczne, miks, realizacja – Jarosław Hejmann
Mastering – Marcin Bociński
Okładka, skład, opracowanie graficzne – Monika Aleksandrowicz
Scenariusz i reżyseria – Marcin Karnowski